Nezestárlas‘

Píseň Nezestárlas‘ vyšla v roce 2012 na albu Vzduchoprázniny Kromě nahrávky z desky existuje i živý záznam z koncertu, kde Plíhal tuto píseň hraje.

Hudební motiv, který Plíhal použil je však mnohem starší. Na nedatovanén záznamu České televize je k vidění a poslechu nikdy nevydaná píseň nazvaná Sonet o obraze, jenž visí na stěně. Vždy se mi ten doprovod hrozně líbil, ale text mi neseděl – nemám obecně rád texty o partnerských vztazích a krizích. Proto mi Plíhal udělal neskutečnou radost, že téměř identický motiv použil pro píseň Nezestárlas.

Tabulatura pro původní sonet je k vidění níže, nenapsal jsem si do ní akordy, jsou to tedy Ami, G, Dmi, C a Fmaj7, hraje se v základní poloze, bez kapodastru.

Hudební doprovod ve verzi pro Nezestárlas‘ je vlastně téměř totožný, na první poslech jen o dost rychlejší, hraje se ovšem s kapodastrem na prvním poli a neobsahuje část refrénu. Píseň je v A moll (+capo – B moll). Na videu z živého vystoupení je velmi dobře vidět, jak to Plíhal hraje.

Předehra je postup přes akordy Am, G, Em, F atd., Vlastně se tomu ani správně nemá říkat akordy, protože jsou použity jen dva tóny – hlavní tón a pak nějaký vhodný tón, který do akordu normálně patří – tercie, kvinta, atd. Nejsem si ale úplně jist, jestli tam Plíhal nehraje i struny s tónem v oktávě. Na dvou místech jsou použity akordy ve formě techniky arpeggio tj. rozložený akord, kdy se postupně hrají za sebou všechny jeho tóny. Nehraje se to však klasickým úhozem do strun nebo postupně palcem, ale tak, že každý prst pravé ruky (krom malíčku) postupně s malým časovým odstupem obslouží jednu strunu. Každý tón musí zřetelně zaznít samostatně. V tabulatuře je to označeno vlnkou přes všechny linky. U druhého tónu C v předehře neslyším žádný druhý tón. Určitě tam není E na první struně jako v prvním případě, do závorky jsem si tedy zatím dal g na třetí struně.

Nezestárlas‘ – předehra

Všiml jsem si, že Plíhal v tom melodickém postupu chytá všechny akordy tak, jak by správně měly vypadat, i když to vlastně není potřeba. Tj. např. hned v první sekvenci G/Emi/F drží i akord Emi, ale tóny e a H (relativně ke kapodastru) na strunách d a A se vůbec nehrají. Já si to nekomplikuji a celý ten hmat prostě vynechám.

Sloka by mohla vypadat snad tak, jak je vidět na obrázku dole. Basová linka je poměrně jasná, ale vyššími tóny si tak jistý nejsem. Někde slyším zřetelně jen jeden další tón, někdy mám pocit, že je tam celý plnotučný akord. Na pár místech jsem si to tedy zapsal jako hru více než dvěma prsty na pravé ruce. I z videa mám pocit, že tam Plíhal občas hrábne vícero prsty. Na pohled to není složité, ale rychlé změny akordů, správné frázování a správný důraz na akcentované tóny chce trochu cviku. Tabulatura je celá napsaná v 4/4 taktu a bez správných délek tónů/pomlk atd.

Nezestárlas‘ – sloka
  Ami      G    C Dmi G    C     F   G      C 
1. Rádi se potkáváme  v místech, kde jsme sami 

  Ami  G  Emi F   G Ami C  Dmi G Ami F  E 
   Svá slova  protkává- me sny a vzpomínkami 

  Ami       G   C    Dmi G   C  F  G     C 
   Dokud se usmíváš, do- kud se směješ nahlas 

  Ami  G   Emi F G Ami C   Dmi G  Ami F E  Esus4 Ami 
   Bůh ví, že  nezestárlas a - ni ne -vyprahlas 
 

2. V podzimních lesích tichých jako chrámy Páně 
   Soumrak se tiše chystá k milosrdné ráně 
   Dokud se usmíváš, dokud se směješ nahlas 
   Bůh ví, že nezestárlas ani nevyprahlas 
 
3. Než hvězda přeletí, než naposledy vzplanem 
   Ve věčném objetí se stanem hologramem 
   Dokud se usmíváš, dokud se směješ nahlas 
   Bůh ví, že nezestárlas ani nevyprahlas 

Soubory ke stažení: zip archiv – gp a pdf

Připojte se k diskuzi

5 komentářů

    1. Pravda, na tu Nultou hodinu jsem si ani nevzpomněl.

    2. Teď jsem to dodělal, ale zajímala by mě i Vaše verze, třeba tam bude něco, co jsem přehlédl.

      1. Naše tabulatury jsou prakticky identické, jen ta moje je výrazně chudší. Verzi ze Sonetu o obraze ani nemám. Stejně tak sloku Nezestárlas‘ – doteď jsem hrával prostě celou píseň jako předehru, i během zpěvu. Budu se to muset doučit. 🙂
        Opět díky.

        1. Ono se to také dá jen s tím doprovodem z předehry hrát úplně v klidu, jsou tam jen malé nuance. Snad jen ten zdvojený akord G trochu pomáhá to lépe odfrázovat.

Napsat komentář

Napsat komentář: Matouš Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *