Píseň Námořnická vyšla v roce 1985 na prvním albu Karla Plíhala, kterému se běžně říká „modré“ album. I když uplynulo od jejího vydání téměř 40 let, stále mě baví a poselství textu je i dnes aktuální – dva mysy naděje se nikdy neomrzí 😉
Píseň se stala ve své době velmi oblíbená a hraná u táborových ohňů. Mě to nějak minulo, na tábory jsem začal jezdit až později a jediné songy, které se mi zpětně vybaví jsou Bláznova ukolébavka a Anděl. Námořnická možná časem získala status „odrhovačky“, jak napovídá níže uvedené video z dílny kytary.cz. Je velice hezky zpracované, včetně vyhrávky mezi slokami.





Tím bychom mohli v podstatě skončit, ale je tu ještě jedna nahrávka, díky které jsem k této písni po letech obrátil pozornost. Na závěr recitálu v Telči 2018 zazněla píseň v trochu upravené podobě a vůbec to nezní špatně. Řekněme, že skladba dostala k výročí 40 let koncertování Karla Plíhala facelift. K vyznění písně také nemalou měrou přispívá nástroj, na který hraje Plíhalův kytarista Petr Fiala. Je to krásná, delikátní, kytara Martin, pravděpodobně nějaký custom nebo starší model 000-42. Beru to jako inspiraci a také jsem si jednu 000 kytaru objednal…bude za rok 🙂
Tato verze má určitá specifika. Hraje se s kapodastrem na 4. poli (původní verze na 3. poli), hraje se od akordu Asus2 (původní verze od D dur) a navíc s kytarou naladěnou do „drop D“ ladění, tedy basová struna E povolená na tón D. Basová struna v tónu D je velmi důležitá pro basovou linku. Např. druhý akord ve sloce je totiž právě D dur, ale nejhlubší tón D ve standardním ladění je až na 4. struně, což v kombinaci s kapo na 4. poli už nezní moc basově.
Na fragmentu tabulatury níže je způsob, jak se hraje sloka a refrén. Začátek je jednoduchý, ale pak přijde část, která mi aktuálně dělá nemalé problémy. Je tam totiž hmat, v podstatě akord C#mi7, který se správně hraje s barré na 4 poli a drží se přes dva takty. Ke dni psaní těchto řádků (09/2022) mě trápí vykloubený prst na levé ruce a barré akordy jsou pro mě prakticky nemožné udržet. Navíc postavení ruky v kombinaci capo 4/barré 4 mi vůbec nesedí. Je to o hodně snadnější, pokud si hodím kytaru mezi nohy jako při klasické hře, ale vzhledem k velikosti těla kytary (Furch G-SR) to není úplně optimální. Uvidíme, jak se to změní, až dostanu do ruky menší 000 kytaru.
Ke konci refrénu je pak už jen rozklad akordů H a E, zopakování začátku sloky a úplně na konci přechod do mezihry.

Po sloce/refrénu následuje mezihra. V původní verzi je použita pro Plíhala poněkud netypická technika bendingu – vytahování strun. Verze hraná Petrem Fialou nahrazuje bending technikou příklepů (H) a odtahů (P) a hraje se tak, jak je na obrázku níže. Až to dostanu trochu do ruky, tak možná nahradím nějaké místo P/H samostatně hraným tónem, ale teď mi to přijde celkem přesné takto. Technicky to není příliš obtížné, jen trochu rychlé. V první sekci se hraje známý motiv v základní poloze, v druhé se posune a zahraje to samé v 5. poloze a zakončí se to rozkladem akordů Ami/A/E zpět v základní poloze.

D G 1. Maličký námořník v krabičce od mýdla D A7 D vydal se napříč vanou, G bez mapy, buzoly, vesel a kormidla D A7 D pluje za krásnou Janou. F#mi7 Hmi7 F#mi7 Hmi7 R: Za modrým obzorem dva mysy naděje E A7 lákají odvážné kluky, D G snad právě na něho štěstí se usměje, D A7 D cíl má už na dosah ruky. 2. Maličký námořník v krabičce od mýdla zpocený tričko si svlíká, moře je neklidný, Jana je nastydlá, kašle a loďkou to smýká. R: 3. Maličký námořník s vlnami zápasí, polyká mýdlovou pěnu, loďka se potápí, v takovémto počasí je těžké dobývat ženu. R: Za modrým obzorem dva mysy naděje čekají na další kluky, maličký námořník i študák z koleje mají cíl na dosah ruky.
Soubory ke stažení: zip archiv – gp a pdf
Skvělá práce, jako obyčejně. Díky.