Píseň Na Svatým Kopečku nahrál Plíhal na albu Takhle nějak to bylo… z roku 1992 a má ji v set listu živých vystoupení už celé tři dekády. Vnímám ten text trochu jako osobní výpověď autora, která se tak nějak dá napasovat na každé životní období. Člověk se v tom často i sám najde, tedy až rým, kde Plíhal konstatuje, že už se necítí Moravanem. Já se necítím Moravanem už od narození 🙂
K poslechu na YT jsou asi tři verze – CD verze, živé vystoupení z 90. let a pak záznam z roku 2022, kdy už na kytaru hraje Petr Fiala.





Píseň se hraje s kapodastrem na 3. (C dur – na albu) nebo 2. (H dur – některé live verze) poli. Předehru jsem zachytil ve fragmentu tabulatury níže. Celý začátek až po část, kde se hraje tón D na 4. struně, se vlastně odehrává v akordu A dur. Akorát je drobný zádrhel v tom, že Plíhal používá pro tuhle pasáž hmat částečného barré na prvních čtyřech strunách, který pustí až s přechodem do akordu D dur. Pro porovnání se můžete podívat na tabulaturu, kde je to zapsáno bez toho barréčka.
Některé tóny se dají úplně v klidu vypustit. Např. u té první „vlnky“, kdy se zahraje tón E na druhé struně tam téměř neslyšitelně zazní i třetí struna, ale mohlo to být klidně i mimoděk tím, že setrvačností vzal nehtem i sousední strunu.

Doprovod hraný Petrem Fialou je pro mě trochu „čitelnější“ a myslím, že předehru hraje tak, jak je na obrázku níže. Tady mě ovšem pan Fiala docela dostal, protože je jasně vidět, že drží A dur takovým tím způsobem, že ukazováček tiskne struny h, g a d, ale první struna e zůstává volná. Je to takový trochu prstolam, který jsem snad nikdy nepoužil. A pak tedy hraje prázdnou první strunu. Myslel jsem, že Plíhal to hraje malinko jinak s barré na všech čtyřech strunách, ale teď už jsem si tím tedy jist nejsem!

Sloka je v podstatě to samé jako výše, ovšem nejsou v tom ty pasáže s příklepy a tím je to vcelku snadné. Níže je fragment tabulatury tak, jak to hraje Petr Fiala. V těch začátcích sloky, kde je to prázdné éčko ho někdy zahraje jen jednou, někdy třikrát, pak zahraje i stejnou sekvenci jako na začátku předehry. Kombinujte dle libosti.

Refrén je, dá se říci, za odměnu. První část je snadné opakování rozkladu dvou akordů – D a Amaj7. V prvním Amaj7 akordu slyším Fialu zahrát dvakrát 5. strunu A, ale možná je to nějaký šum…


Na konci refrénu následuje přechod do sloky, který má dvě varianty. Dlouhou a krátkou. V delší verzi Plíhal několikrát zopakuje rozklad akordu E v různých variantách, krátká je Esus4 a jednou E. Fiala tam zahraje tenhle rozklad:

Závěr písně má dvě varianty. Petr Fiala utne produkci hned v okamžiku, kdy Plíhal dozpívá. Ve starších nahrávkách Plíhal ještě několikrát zopakuje úvodní motiv. V přechodu mezi těmi dvěma vyhrávkami se to ještě drobně liší…viz níže.

Tabulatura, kterou najdete v připojeném souboru, je úplný bordel se všemi těmi variantami na jedné hromadě. Takže za to se předem omlouvám…
A 1. Na Svatým Kopečku u kostela, D D6 E bim bam, bim bam, jó, u kostela, A bouřlivá doba mě zapomněla, D E A bim bam, bim bam, bim bam. 2. Občas ji zahlídnu někde vpředu, bim bam, bim bam, jó, někde vpředu, tak rychle běžet už nedovedu, bim bam, bim bam, bim bam. D Amaj7 D Amaj7 R: Nohy mám zalitý do olova, D Amaj7 D E4sus E sbírám tu odvahu začít znova. 3. Jenže lásku a zdraví jsem dávno propil, bim bam, bim bam, jó, dávno propil, co bych měl chápat, jsem nepochopil, bim bam, bim bam, bim bam. R: Jen jedno vím, že když ráno vstanem, cítím se vším, jen ne Moravanem. 4.=1. R: Možná ji doženu, možná ztratím, ale zatím mám dluhy, co těžko splatím. A *: Zatím mám dluhy, co nezaplatím, D E A bim bam, bim bam, bim bam ...
Soubory ke stažení: zip archiv – gp a pdf